دانش‌بنیان| ارتقای عیار سنگ آهن در لحظه با محصولی ایران‌ساخت ممکن شد

دانش‌بنیان| ارتقای عیار سنگ آهن در لحظه با محصولی ایران‌ساخت ممکن شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78590
معادن در راستای بهره گیری هر چه بهتر از سنگ آهن، عیار آن را افزایش می دهند. این کار با تلاشی دانش‌بنیان در لحظه انجام می شود.

حمید شعبانی، مدیرکل شرکت صنعتی پاپک پارسیان که این محصول را تولید کرده است، از ساخت دستگاهی که عیار سنگ آهن را در لحظه ارتقا می دهد گفت و ادامه داد: این محصول در معادن خشک و در کارخانه‌های کنستانتره کارآیی دارد و پاپک‌رول نام‌گذاری شده است.

پر عیار کردن سنگ آهن در مورد سنگ های معدنی فقیر انجام می شود. هدف اصلی این عملیات کاهش مقدار گانگ سنگ آهن، افزایش عیار آهن در محصول و حذف ناخالصی های نامطلوب است. این عملیات شامل روش های مختلفی است که اساس آن ها خواص فیزیکی یا فیزیکوشیمیایی است.

فرآوری سنگ آهن یکی از مهم ترین فرآیندهای زنجیره تولید فولاد است. در فرآیند آهن سازی به سبب محدودیت هایی که در خصوص کیفیت و میزان دانه بندی خوراک و تأثیر پارامترهایی اعم از عیار سنگ آهن، میزان عناصر مضر مانند گوگرد و فسفر وجود دارد، باید به منظور تغلیظ  و فرآوری مواردی رعایت شود تا کنسانتره به مشخصات مورد نظر دست یابد.

 

ایجاد 100 فرصت شغلی

دستگاه پاپک رول این قابلیت را دارد که از اتاق کنترل میزان عیارسازی را تنظیم کند و تحقق این امر به صورت دستی، ریکاوری دستگاه را در خط تولید تسهیل می کند.

در سیستم های مشابه، ارتقای عیار سنگ آهنی که 65 درصد خلوص دارد، شاید تا دو روز زمان نیاز داشته باشد اما دستگاه پاپک رول در لحظه عیار سنگ آهن را ارتقا می دهد.

شرکت صنعتی پاپک پارسیان 100 فرصت شغلی تا به امروز توانسته ایجاد کند و با بهره گیری از دانش بومی، این دستگاه را از حالت الکترونیکی به حالت مکانیکی تبدیل کرده ایم که این اتفاق برای نخستین بار رقم می خورد.

پاپک رول تولید شده در ایران یک پنجم نمونه خارجی قیمت دارد و همین امر در کنار کیفیت بالای دستگاه سبب شده است تا شرکت های عراقی و ارمنستانی نیز مشتاق به خرید پاپک رول از شرکت پاپک پارسیان شوند.

 

جداسازی ترکیبات آهن دار 

پاپک رول دستگاهی بسیار موثر با شدت میدان مغناطیسی بسیار بالا است که برای جداسازی ترکیبات آهن دار در مواردی مانند هماتیت، لیمونیت، بنتوتیت و مسکویت که توسط مگنت های معمول قابل خلوص سازی نیستند مورد استفاده قرار می گیرند.

شعبانی با اشاره به به روش ارتقای عیار سنگ آهن گفت: در این دستگاه غلتک مغناطیسی به عنوان قرقره فوقانی استفاده می شود و یک تسمه نازک غلتک را به قرقره پشتی وصل می کند. به این ترتیب که هنگامی که مواد به میدان مغناطیسی می رسند ذرات مغناطیسی و پارامغناطیسی به غلتک جذب می شوند و زیر غلتک تخلیه می شوند. در حالی که مواد غیر مغناطیسی از مسیر طبیعی تخلیه می شوند در حالی که مواد غیر مغناطیسی مسیر طبیعی خود را طی می کند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ارزش‌آفرینی در حوزه معدن با راهبردهای فناورانه و خلاق
ارزش‌آفرینی در حوزه معدن با راهبردهای فناورانه و خلاق
00/06/13 - 13:38
تولید محصولی برای تسهیل انتقال سیالات؛ با تولید پمپ‌های الکتریکی ایران‌ساخت نیاز صنایع نفت و گاز تامین شد
تولید محصولی برای تسهیل انتقال سیالات؛ با تولید پمپ‌های الکتریکی ایران‌ساخت نیاز صنایع نفت و گاز تامین شد
00/01/24 - 09:56
شکست خام فروشی
شکست خام فروشی
99/07/23 - 08:38
بیشتر بخوانیم